Publicat de: ciprians | 21 01 08

Exista geniu sau nu?

Moartea celebrului jucator de sah -Bobby Fischer- si discutiile de la Patratosu referitoare la acest subiect, au dat nastere la o re-abordare a unei framantari pe care o aveam de mai de mult. Cea legata de veracitatea acestei notiuni: exista geniu, sau nu? Cum se obtine geniul? E nevoie de 99% talent si 1% transpiratie? sau raportul e invers si in anumite conditii propice, se iteste si geniul? Geniul se naste sau se face? Cand spunem/cand suntem siguri ca exista geniu intr-o persoana/intr-un act? Geniul este acceptat ca atare sau este contestat de contemporani si clasat de catre generatiile urmatoare? Care este pecetea unui geniu? Prin ce se deosebeste el?

Am citat din Wittgenstein in „Aforismele inganduratilor” -referitor la geniu, n-am sa le mai repet aici…le puteti citi acolo! Ati citit nuvela „Jucatorul de sah” de Stephen Zweig ? E superba si-mi aduce aminte de filmul „The legend of 1900” – nu ca ar fi geniale, neaparat, ci ca ambele prezinta doua personaje, care intr-un context anume (izolarea, in fond, pentru amandoua) au devenit geniale in ceea ce faceau.

Ce parere aveti, are dreptate Wittgenstein cu tiparul de intelegere a geniului? Cu totii cunoastem genii..care au trait, putini putem numi genii care ne sunt contemporane, care respira acelasi aer cu noi! 🙂 Incercati sa numiti vreunul? Leonardo, Michelngelo, Einstein, etc… Dar contemporani? … DA!!! Dumnezeu are geniu! …mai stiti si alti contemporani??? 😀

leo.jpg

Responses

  1. Mi-a plăcut ce spune Wittgenstein. Nici eu nu cred că luarea în serios a talentului dă geniul, de aceea nu sunt de acord cu povestea cu procentele hei rupiste, ci cred că geniul înseamnă luarea în serios a lumii. Muzicianul cred că ia în serios lumea ascultînd-o atent, pictorul privind-o atent…Noi, ceilalţi suferim probabil de cîte o nevolnicie a fiinţei…Şi nu ştiu dacă educaţia o poate ameliora, dar trebuie să încercăm.

  2. Bine spus, Spera! Deci crezi ca exista un graunte, o scanteie care, dezvoltandu-se, creeaza geniul, da substamta actelor lui?

  3. Mr. Bean? 🙂

  4. Tre’ sa dau eu un raspuns?

  5. Da, aşa cred. Dar că scînteia asta este doar omenească nu cred. Cred, amintind de Wittgenstein, că trebuie nişte „lentile speciale”, dar pe care le pune pe nasul omului de geniu, Duhul Sfînt. Şi El nu-i pune oricui.

  6. Un geniu interesant e Rembrandt: in prima parte a vietii sale, a fost recunoscut ca tata lor, dar cum a incalcat normele si a pus pe amarita aia de femeie fara importanta in prim plan, in auriu, toti aia din garda civica, din „Rondul de noapte”, l-au trecut la „si altii”.
    Chestia asta cu geniul e prea romantica prin definitie.
    Giotto, van Eyck au schimbat paradigma, meseriasi nu gluma! Durer… Noi doi… 🙂
    Ca veni vorba de noi, daca vede Elisa poza asta de mai sus… 🙂 Nu era destul ca am pus eu una cu Pollock la mine! 🙂

  7. cine e ELISA? am vazut-o si eu pe cea a lui Pollock.
    cam tot pe-acolo e, doar ca e mai colorata! 😀 😀 😀

  8. Elisa e sora care comenteaza foarte natural la Marius! 🙂 E adevarat ca in zona filozofica nu a spus nimic, tu esti oricum pierdut pentru ea 🙂

  9. …ca Atlantida pt greci ! 😀 😀 😀

  10. NU! categoric NU! 🙂

  11. de ce categoric-nu? cum argumentezi?

  12. Eu cred ca au existat oameni care au spart si sparg inca tiparele obisnuite de intelegere a realitatilor inconjuratoare…


Categorii

