Publicat de: ciprians | 9 02 08

Pocait sau neo-protestant?

Am vizionat ieri filmul The great debaters – in regia lui Denzel Washington; un film despre absurditatea discriminarii, despre prejudecatile pe care nu le mai judecam, doar le ingurgitam si le excretam in jur, despre rautatea care ne vine ca o manusa in orice circumstanta, chiar atunci cand binele se lupta sa se lipeasca de faptele noastre, despre piele alba si piele neagra, acoperind suflet negru si suflet alb… primul gand mi-a sarit la tigani si la rromi: numai Madalin Voicu e rrom, restul sunt tigani! cati ne putem sustrage acestei prejudecati cand cersesc pe trotuare, cand iti bat la usa – pe holul mai intunecat ca pielea lor 😀 – ca sa-ti ceara ceva bani, cand ii vezi in gari si trenuri. Si totusi, ar trebui sa eludam aceasta gandire in masa, mai ales ca CEL care ne conduce vietile e singurul care primeste fara discriminare si ne cere sa-I fim asemenea!

Bun, dar urmatorul gand mi-a zburat spre discriminarea la care suntem supusi ca pocaiti! Suntem pocaitii !!! Uneori suntem neo-protestantii – un termen mai moale, mai molatec, mai maleabil, care nu lasa sa se intrevada diferentele de trairi, de atitudini in vietile noastre, cat cele doctrinare, la nivel macro, la nivel mult inferior ca impact si consecinte… Nu reusesc sa lupt eficient impotriva acestei discriminari si nici nu ni s-a cerut de catre ISUS sa luptam impotriva ei, din contra :„Ferice va fi de voi când, din pricina Mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni, şi vor spune tot felul de lucruri rele şi neadevărate împotriva voastră!” – Matei 5:11.

Dar definirea noastra ca pocaiti are rezonante si implicatii mai acute, mai frapante – asemeni sarii din alimente, cetatii de pe munte si luminii in intuneric – decat cel de neo-protestant, in perceptia celor cu care interactionam -la scoala, facultate, locul de munca, locul in care traim. O intrebare fundamentala – si care poate trasa niste coordonate relevate ale marturiei noastre – este: ce esti pt colegul tau, vecinul tau, etc? pocait sau neo-protestant? Pocaitul uimeste, frapeaza, chiar terorizeaza prin purtarea lui meta-normala, dincolo de intelegerea logica a conduitei maselor. Neo-protestantul impresioneaza mai ales prin intelegerea si abilitatile de a expune substratul spiritual, doctrinar al convingerilor sale. Pocaitul socheaza la nivelul pragmatic al conduitei, neo-protestantul trezeste interesul prin convingerile sale – e si el altfel, dar parca nu atat de diferit… n-ati patit si voi sa vedeti ochi cascati in jurul vostru cand ati sustinut ca sunteti pocaiti? aceiasi ochi care va priveau doar cu interes, stiindu-va neo-protestanti!

Pocait sau neo-protestant? va fi intrebarea care se va pune la intrarea in CER? 😉 ce credeti? sunteti discriminati ca pocaiti? daca da, ferice de voi! o spune CEL care a indurat cel mai mult datorita pocaintei SALE! A LUI sa fie slava-n veci!

golgota.jpg

Anunțuri

Responses

  1. neo-protestant :))

  2. 😦

  3. Cipri sti tu bine care e criteriul pe baza caruia vom fi acceptati sau nu

    -> om dupa inima Lui Dumnezeu –

    in rest putem fi prim mistristri atat in ginta pocaitilor cat si in ginta neo protestantilor, multi ne inselam cautand functii di medalii – si pasim cu tact pe strada, imbracati in costume italiene de mii de euro 🙂

  4. Oamenii continua in continuare sa „jigneasca” cu descriptivul pocaitul(-a).

    Cel putin asa cred unii (poate cei mai multi), ca jignesc adresandu-se astfel.

    Si eu cred, datorita folosirii diferite a notiunilor, ca termenul pocait e mai definitoriu pentru crestinul practicant prigonit.

    Daca este asa, ma consider pocait. Nu neaparat prigonit.

  5. Da, termenul „pocăit” are ‘alură’ negativă. Aşa s-a încetăţenit de-a lungul timpului. Nu ştiu dacă aş trasa aşa distincţia; însă e un punct de vedere interesant.

    Termenii se pot vedea şi într-o altă lumină. Pocăit poate trimite cu gândul la evanghelicul anilor ’80, cu toate elementele şi practicile descriptive acelei perioade, iar neoprotestant poate duce cu gândul la evaghelicul anilor ’90, 2000 -> din nou cu elementele caracteristice perioadei. Pot fi văzute ca denumiri ale evoluţiei, schimbării (dacă nu vreţi evoluţie, că nu peste tot e neapărat evoluţie) în conformitate cu mersul timpului, culturii etc.

    În facultate, secţia noastră de teologie litere avea cursuri la facultatea de stat, iar profesorii ţineau bine minte „profilul” grupelor. De asemenea, ţineau minte şi aşteptările faţă de ele. Nu a fost vorba de discriminare în sens negativ. Profesorii aveau aşteptări mai mari de la cei de la teologie; aveau un respect mai mare. Profesorul cu care mi-au făcut lucrarea de diplomă, un tip remarcabil intelectual, şi-a cerut scuze odată pentru nişte cuvinte urâte rostite de faţă cu mine, la nervi (la adresa unor politici, dacă nu mă înşel). 🙂 Am apreciat.

  6. Crestin?

  7. @ Cosmin: crestin e prea generic in zilele noastre, romanii sunt ~98% crestini! 😀
    daca te referi strict la intrarea in CER, se prea poate sa ai dreptate! 🙂

    @Romuluss: aceeasi chestie, pt intrarea in CER!

  8. @Pety: da, termenul pocait e definitoriu pt cel realmente practicant, pt ca purtarea lui va fi conforma denumirii purtate.

    @Camix: este vorba, intradevar, de perceptia pe care o au „ei” despre noi, dar cu legaturi/radacini adanci in ceea ce suntem si reprezentam noi, pocaitii, „pe piata”.
    da, termenul „pocait” are trimiteri directe la perioada ante-’89, cand eram socotiti incuiati, retardati, retrograzi. Aici, neo-protestantii -ca denumire – sunt in pole position, sunt mai classy. Cu atat este mai mare socul academicilor cand au de-a face cu studenti/academici pocaiti. Neo-protestantismul e un termen mai dulce, mai usor de inghitit si-n cazul asta.

  9. Asa ziceau şi Ioan Botezătorul şi Isus din Nazaret: „Deveniţi neo-protestanţi pentru că Împărăţia cerurilor este aproape!” Aşa că mie-mi place termenul folosit de Ioan şi Isus… indiferent de conotaţiile sale!

  10. frate Ted, ca bine ziceti! 😀 😉
    si multi se fac neoprotestanti ca Imparatia este aproape; asa cum multi s-au facut neoprotestanti cand au venit ajutoarele dupa Revolutie! 😀 😀 😀

  11. de satanisti ce parere aveti? ca si ei e discriminati, saracii.

  12. Pocainta este un act sau un proces continuu? Daca o privim ca si proces continuu de transformare a carui durata trebuie sa tina pana la trecerea pragului acestei vieti terestre atunci nu putem utiliza cuvantul de pocait – adica de persoana care si-a terminat procesul de pocainta.

    Pe de alta parte ca si forma gramaticala Cornilescu utilizeaza doar pocainta ca si substantiv, a se pocai ca si verb dar nici decum ca si adjectiv. In consecinta atat termenul de neo protestat cat si pocait sunt termeni nespecifici jargonului biblic.

    In ebraica cuvintele utilizate pt pocainta sunt : שוב shuv (intoarcere) and נחם nicham (parere de rau). In noul testament se utilizeaza metanoia care este un cuvant compus din prepozitia meta (dupa , cu) si verbul noeo (a observa , a gandi, rezultatul observatiei) – combinatie care are ca si sens de a gandi diferit dupa(to think differently after)

    Repentance

  13. […] şi a postat prima parte din interviul cu Dănuţ Jemna. Ciprians a generat o discuţie cu postarea Pocăit sau neo-protestant?. Iar Adamaica a postat Speak-uiri cu ocazia Premiilor […]

  14. Nu cred ca eticheta conteaza,de-si ne place asa de mult sa etichetam!Mi-ar place mult sa fiu POCAIT cu adevarat! Tu esti?

  15. Eu cred ca pocait! Sau poate mai bine: CREDINCIOS in Isus Hristos…?

    Cipri – tradu te rog articolul ala saptamana asta daca poti. Thanks. Am pus unul nou pe Mohler…dar sa mai punem unul pana pe joi…?

  16. Evedyahule, tre’ sa intarziu cu traducerea ca sa mai intri pe blogul meu? mai-mai, pai ce se va intampla daca nu mai traduc? te muti la mine? 😀 😀 😀

  17. @ Viorel: imi place sa-mi pun eticheta asta, dar eu sunt subiectiv…

    @ ROBOTOR: ei „e” discriminati ca asa vor ei, sunt complet impotriva oricarui curent, de fapt ei reprezinta pt civilizatie ceea ce reprezinta anti-materia pt univers… sper ca nu sunt dur, dar de la nihilismul lui Nietzsche si scepticismul oripilat al lui Cioran si pana la punerea in practica a intunericului, e o cale prapastioasa, te asigur!

  18. Imi place termenul „pocait”. Este adevarat ca oamenii tresar la auzirea lui, insa reprezinta mai bine realitatea interioara decat termenul neo-protestant. Un om va intelege mai clar ca esti diferit de el in structura de gandire si traire, decat daca folosesti sofisticatul termen „neo-protestant”. Nu ma deranjeaza numele de „neo-protestant”, insa sunt convins ca cel care il rosteste vrea sa ascunda, sa rotunjeasca, sa muleze putin dupa gandirea generalista a interlocutorului realitatea lui interioara. Mai degraba termenul de neo-protestant mi se pare un fel de „blana de lup” sau un „spray mirositor tip lup” pentru a nu bate la ochi si la miros carnea de oaie in care te gasesti.

  19. Nu Cipri…dar am fost ocupat. Scuze! 🙂

  20. @Marcele: asa-i, exact asta am vrut si eu sa evidentiez; uitasem de blana de lup! 😀

    @Evedyahu: glumeam, stii bine! scuze ca intarzii cu articolul, dar sunt in sesiune la master – si cu 2joburi 😦 am sa-l traduc rapid pe cel cu Has God Called You? Discerning the Call to Preach

  21. … da, in cer vom fi admisi pe baza… dar
    Ioan Botezatorul zice sa facem roade vrednice…
    acum este diferenta intre una si alta? eu zic da..
    in timp ce pocaitul se smereste, neo-protestantul se inalta
    in timp ca pocaitul iubeste, neo-protestantul raneste
    in timp ca pocaitul isi da „masca jos” se dezbraca de sine, neo-protestantul arata tot mai bine…
    in timp ce pocaitul „traieste” neo-protestantul plateste contributia…
    si asa as putea sa continui dar…, sigur e diferenta
    acum EU CE SUNT sau
    TU CE ESTI?

  22. da, Dorule! dreptate ai si ai surprins ce vrusei sa spun!
    ce sunt? sunt subiectiv!!! 😀 😀 😀

  23. Termenul pe care ar trebui sa il folosim este, sau ar trebui sa fie, acelasi ca si pe vremea lui Isus, adica sa ne numim „crestini” si nu „pocaiti” sau „neo-protestanti”, de ce? In primul rind pocainta este in esenta, un proces de schimbare care incepe intr-un anumit moment al vietii noastre, si care se termina atunci cind plecam din aceasta lume. Noi nu trebuie sa iesim in evidenta prin a ne numi pocaiti sau neo-protstanti, ci prin FAPTELE NOASTRE, pentru ca acelea ne definesc cine sintem cu adevarat. Am intilnit ortodocsi, si nu numai ortodocsi, care pot da lectii de credinta si fapte la multi „pocaiti”, si atunci…? Credeti ca Isus ne va judeca dupa terminologii? NICI VORBA! Studiati Noul Testament cu atentie si veti vedea ca PESTE TOT in el, cind se vorbeste de pocainta, INTOTDEAUNA termenul acesta este folosit ca VERB(acesta implica actiune) si nu ca adectiv sau substantiv. Si de ce sa iesim noi in evidenta numindu-ne pocaiti sau neo-protestanti, si nu simplu, crestini?! Daca ne-am numi pur si simplu crestini, si daca am avea cu adevarat fapte de pocainta, am simti si ne-am accepta mai usor unii pe altii, si am putea fi cu adevarat mai uniti, pentru ca la urma urmei aceasta este si dorinta celui care a pus bazele si care a fondat crestinismul, Domnul Isus Cristos. Ne pierdem in lucruri marunte uneori, cu aceste denumiri, si nu le vedem pe cele care sint cu adevarat importante si de esenta. Fie ca Dumnezeu sa ne deschida ochii la toti, si sa ne iubim mai mult toti cei care pretindem ca sintem urmasii Lui, indiferent de denumirea ce ne-o asumam.

  24. Cred ca termenul de „pocait” spune lucrurilor pe nume, si tocmai de aceea deranjeaza in jur, chiar si prin prezenta uneori (ex: discutie de grup: „Ti-as spune eu ceva, dar e X de fata…” X=pocaitul) Pocaitul deranjeaza prin prezenta, prin atitudine, prin faptul ca nu rade (ba chiar se incrunta) la glumele deocheate, refuza sa calce Cuvantul lui Dumnezeu, nu e sociabil, „de gasca”.
    Neoprotestantul il vad mai elegant ca pocaitul, mai dispus sa fie „bine” cu toata lumea, isi tine calea lui dar are grija sa nu intre in conflict, cateodata actionand cu bune intentii, de a evangheliza.
    Cu alte cuvinte pocaitul e genul Ioan Botezatorul, un outsider, de evitat pe cat posibil, pe cand cu neoprotestantul „se poate discuta”.

  25. da, Violeta, neoprotestantul e mai formal, mai conformist, mai agreabil in societate, socializeaza mai mult. Total pe invers fata de Ioan Botezatorul!

  26. Auleo, Mirciule, ca nu-ti observai comentariul pana acum!
    da, mi-a placut observatia cu pocainta care apare in miscare, ca verb! …pai ne numim crestini, dar s-a cam demonetizat sintagma aceasta, nu mai surprinde ce a surprins pt prima data, de exemplu, in Antiohia, nu?

  27. De acord cu Mircea. Folosirea termenului pocait schimba semantica notiunii. Pocainta este un proces permanent de transformare, nu poate fi folosit ca si adjectiv atata timp cat se doreste pastrarea semanticii originale.

    Utilizarea expresiilor – pocait si neo protestant sunt impropriu utilizate cat si transporta o incarcatura semantica de bajocura – batjocura care e meritata ? 🙂

  28. Pai cum sa fie altfel decat batjocura? Nu scrie in Biblie ca lucrurile acestea sunt o nebunie pentru lume? E normal asa, trebuie sa ne bucuram de batjocura asta: dovedeste ca suntem pe calea cea buna

  29. Nu draga Violeta – ne batjocoresc pt ca suntem exponenti ai raului si a prostiei – acest fapt poarta batjocura.

    Adevaratii crestini nu sunt prosti nici lipsiti de relevanta – nu li se poate atribui vre-o batjocura pe drept. Dar cati sunt adevarati din cei care se declara crestini – chiar printre evanghelici? Eu raman la parerea ca un mic procent sub 10%, sunt adevarati.

  30. Ma bucur de batjocura nedreapta, dar de ce-a dreapta daca m-as bucura – m-as amagi doar.

  31. Ma refer la pasajul din predica de pe munte in care Domnul Isus spune: „Ferice va fi de voi cand, din pricina Mea, oamenii va vor ocari, va vor prigoni, si vor spune tot felul de lucruri rele si neadevarate impotriva voastra. Bucurati-va si veseliti-va, pentru ca rasplata voastra este mare in ceruri”

  32. Am inteles Violeta, tu te referi la partea de buni crestini, seriosi, dedicati Lui Dumnezeu prin modul lor de viata exemplar. Sunt de acord cu tine.

    Eu am privit la ambele fete ale monedei, deci si la aspectul negativ. De fapt Domnul Isus nici nu ii mai aduce pe acestia in discutie in acest pasaj pentru ca ei sunt clasificati pe alta ramura.

  33. romullus, eu cred ca nici un crestin nu are un mod exemplar de viata. Toti gresim, mai mult sau mai putin. Important e sa invatam din aceste greseli, sa nu le mai repetam. Lafel, important e ca numai Domnul sa fie slavit prin modul nostru de viata

  34. cand am folosit cuvantul „exemplar” m-am referit la faptul ca nimeni nu e perfect. Dar putem tinde spre perfectiunea Domnului Isus si trebuie sa o facem! Numai ca ne suficient doar sa-i admiram perfectiunea, ci sa ne facem si noi partea, in asa fel incat El sa fie oglindit in noi…

  35. erata: „numai ca NU E suficient doar sa-I admiram perfectiunea”

  36. Pocaitii nu sunt crestini !…Se pot numi secte…Sunt orice altceva dar nu crestini…Asemenea tuturor (neo)protestantilor, baptistii si celelalte secte nu cred în Tainele Bisericii. Pentru ei, împãrtãsirea cu Trupul si Sângele Domnului (numitã la ei „Cina Domnului” nu este altceva decât un simbol. Pâinea simbolizeazã Trupul, iar vinul simbolizeazã Sângele. Sunt împotriva icoanelor, crucii, moastelor, cinstirii Maicii Domnului si a Sfintilor. Nu recunosc posturile Bisericii. Nu au rugãciuni si pomeniri pentru cei morti. Nu folosesc obiecte si simboluri liturgice,ceea ce este grav. Am uitat sa subliniez ca pocaitii fac cea mai mare greseala prin faptul ca nu recunosc Dogmele si Canoanele Bisericii Crestine fiind un mare pacat.Cunosc o gramada de oameni pocaiti care si-au facut averi pe spinarea altora,vile si masini cum poate nu isi permite un om simplu, ce sa mai vorbim de biserici care zici ca is palate,numai marmura si aur. Este una nu departe de blocul meu..cine stie cati bani au fost spalati pentru o constructie ca aia,care costa pe putin 300.000 de euro.Casa Domnului ar trebui sa fie una normala fara mult lux in ea,fiindca lui Dumnezeu nu-i place luxul.Credinta este cea mai importanta nu luxul.Multi pocaiti profita de aceasta religie facand averi,fiindca lumea in general in ziua de astazi se gandeste numai la bani,iar credinta in Bunul Dumnezeu la multi nu exista…Vreau sa mai spun ca eu sunt crestin ortodox, care este adevarata religie,cu mentiunea ca poporul roman a fost de la inceputuri ortodox.Poate nu m-am facut inteles dar, atentie, nu vreau sa par ca i urasc cumva pe pocaiti,sau ca am ceva cu ei,Doamne Fereste !in nici un caz…am si eu cativa amici care sunt pocaiti,i respect,dar daca imi zic ceva de religie,le spun sa vorbim despre altceva,ca nu ma pasioneaza cultul lor.Ce este POCAINTA manipulare in masa fratilor !!!De ce spun asta fiindca constiinta omului trebuie sa ajunga sa creada ca exista Dumnezeu,ca sa mearga pe drumul cel bun, si nu pocaitii trebuie sa arate prin tot felul de carti si de pliante ce exemple de oameni buni si credinciosi sunt,ca deja de aici ajungem la MANDRIE care este cel mai mare pacat.Trebuie sa ne rugam la Bunul Dumnezeu sa ne ajute sa ajungem in Imparatia Lui.Trebuie sa-i ajutam pe cei neputinciosi,sa-i indrumam cu sfaturi pe cei care cauta un raspuns si sa ne ajutam intre noi ca sa fie pace pe Pamant, sa fim smeriti.Botezati-va in credinta adevarata la Ortodoxism,ca nici in ceasul al 11-lea nu este tarziu si nu va luati dupa exemplele altora: ca multi se drogheaza,sau ca fumeaza, sau ca beau.Fiecare isi duce pacatele si crucea in spate pentru tot restul vietii.Trebuie sa fii tu insuti !!Gandeste-te ca putina vreme vom petrece in lume!.Fii ascultator si smerit cerandu-ti socoteala pentru ce-ai facut in fiecare zi.

  37. NeXuS, sa fim seriosi – eu cred ca catolicii sunt mult mai aproape de Dumnezeu decat voi. Ma poti contrazice cu argumente valide sau doar cu un sir nesfarsit de argumente ….light ca cele de mai sus, care dau dovada ca nu iti cunosti istoria formarii credintei ortodoxe ci doar ai preluat pe DVD afirmatiile de propaganda ale preotilor.

    Astept argumente mai documentate si mai competente, oricum din cati catolici am cunoscut, la nivel de comportament depasesc cu mult standardul ortodox 😉 . Deci sa lasam lozinca, masina mea e cea mai tare pentru ca e a mea, chiar daca e o amarata de dacie.

  38. NeXuS, atata timp cat arunci replici, fara a fi bine infipt in realitate, in credinta pe care o practici, fara sa intelegi ca sunt multi ortodocsi care vad lucrurile diferit de tine, chiar daca sunt ortodocsi, e greu sa ma faci sa cred ca ai dreptate.

    Părintele Cleopa, marele duhovnic, a fost întrebat odată dacă Dumnezeu îi va mântui doar pe ortodocsi, iar dânsul a răspuns:”fa-ma Dumnezeu, ca sa-ti pot răspunde!” Numai Dumnezeu e Cel care le va judeca cu dreptate şi va hotărî ce va face cu TOTI oamenii. Cu IUBIRE!

    Va trebui sa inveti si tu Calea data de adevaratii DUHOVNICI ortodocsi, si sa treci de nivelul propagandistic tribal, ieftin.

    Ori pe de alta parte daca vrei sa arunci cu pietre, trebuie sa inveti ca aruncatul cu pietre nu ma convinge ca ai dreptate, dar ma convinge ca esti doar un judecator. Iar cat despre judecatori, lumea e plina, iar acestia in general respecta cel mai putin crezul lor, deci … prin fapte si prin IUBIRE – asta e Calea, caramida …. orice necrestin stie sa o ia de pe jos si sa o aplice in fruntea celuilalt in stil inchizitor.

  39. Buna Romuluss !, este foarte bine ce ai scris mai sus, cunosc si eu o gramada de persoane care sunt de religie catolica, chiar si in familia mea am o verisoara care este catolica, am asistat odata la o slujba la ei, iar sincer sa fiu nu ma impresionat. O sa revin cu argumente concrete in curand care sunt deosebirile dintre catolici si ortodocsi. As putea spune ca o deosebire este ca la catolici slujbele tin cel mult o ora, iar la ortodocsi aproximativ 3 ore.

  40. NeXuS ,cu multi ani in urma am invatat ca nici o confruntare in stil acuzator nu poate convinge pe nimeni de nimic, ci doar creaza agitatie si declanseaza manifestarea de aparare a avocatului personal care se afla in fiecare din noi.

    Romania a fost o tara predominant catolica, stim foarte bine cum s-a impus religia ortodoxa – cu cizma sovietica plasata in maxilar.

    Majoritatea abordam lucrurile din viata noastra ca si cum ar fi cele mai bune, pentru ca la nivel de convingere ne-au fost inoculate de mici copii, iar aceste convingeri sunt ferme, rigide PERFECTE. Sa nu uitam ca la fel un catolic italian poate sa zica ca ortodoxia este o gluma comunista pentru ca el are la spate afirmatiile unui consiliu papal foarte puternic in lume.

    Un asiatic va aborda problema cu aceiasi crtica si spirit ludic, crestinismul fiind si el convins la randul sau ca religia in care s-a nascut este cea PERFECTA.

    Cred ca relatia cu Dumnezeu trebuie abordata cu seriozitate si nu cu lozinci electorale – „alege-ma pe mine ca eu reprezint,…si ofer… si fa … ” . Marii duhovnici au pornit altfel in gandirea lor iar ori de cate ori vei intalni un dohovnic vei vedea ca daca iti vorbeste de ortodoxie nu se cauta de bastonul de politist sa te loveasca, ci te va aborda cu umilinta, cu sentimentul de teama daca nu este el bine in raport cu Dumnezeu, daca atunci cand spune ceva el insusi cade sub judecata propriilor afirmatii.

    Nu sunt un ecumenic, ideea ma inspaimanta datorita consecintelor care se pot declansa prin manevre politice, dar respect convingerea fiecaruia, inainte de a deschide portile iadului sa arunc pe cineva acolo ma uit nu cumva sa deschid portile iadului si sa ma arunc eu pe mine acolo.

    Am participat si la slujbe ortodoxe si la cele catolice de multe ori, am discutat si cu preoti ortodosi si cu catolici, am discutat si cu credinciosi ortodocsi care in convingerea lor nu cred in existenta lui Dumnezeu, dar si catolici care adera la acelasi sistem de valori. De multe ori religia este un fenomen emblematic.

    Judecata Lui Dumnezeu este realizata pe modul de viata pe care il avem, pe baza tariei credintei, ori credinta nu este egala cu mersul pasiv la Biserica, ca mai apoi sa ne reluam modul nostru de viata infect, autoinselandu-ne ca slujba preotului ne anuleaza orice responsabilitate privata, iar ca noi putem fi total necredinciosi si plini de rautate.

    Daca studiem Sfintele Scripturi si vietile parintilor Bisericii vom observa faptul ca comportamentul si credinta sunt vitale, acestia vor fi factorii pe care ii va judeca Dumnezeu, putem bifa catastiful de la Biserica de fiecare data, daca viata noastra nu corespunde standardelor de comportament si credinta am ratat tinta total.

  41. Romuluss, intradevar asa este cum ai spus mai sus, in multe privinte ai dreptate dar te pot contrazice cu faptul ca poporul roman a fost de la inceput un popor ortodox, aparitia Ortodoxismului in Romania dateaza de prin anul 384.

    ADEVĂRATA CREDINŢĂ, este un DAR DUMNEZEIESC (Rom. 12, 3; Efes. 2, 8; Filip 1, 29, 2) însoţit de efortul omului de a-L cunoaşte pe Dumnezeu şi de a se asemăna cu Dumnezeu prin sfinţenie, care se obţine prin practicarea virtuţilor (împlinirea Poruncilor Dumnezeieşti).

    Creştinul care CREDE în Dumnezeu şi împlineşte PORUNCILE DUMNEZEIEŞTI, va moşteni RAIUL şi se va îndulci veşnic de SLAVA LUI DUMNEZEU.

    Există un SINGUR DUMNEZEU şi o SINGURĂ CREDINŢĂ ADEVĂ- RATĂ – CREDINŢA ORTODOXĂ (Efeseni 4, 5). Celelalte credinţe sunt deviate şi rătăcite, sau deţin frânturi de adevăr, insuficient mântuirii.

    CREDINŢA ADEVĂRATĂ – ORTODOXĂ, este O PUTERE DUMNEZEIASCĂ (1 Corinteni 2, 5) şi O VIRTUTE CREŞTINĂ, care întăreşte toate virtuţile şi puterile sufletului. Pentru noi creştinii Ortodocsi, CREDINŢA, este un mare HAR şi o MARE PUTERE în lupta acestei vieţi pământeşti. (Filipeni 1, 29; 1 Cor. 12, 9).

    CREDINŢA ADEVĂRATĂ – ORTODOXĂ este PUTEREA, HARUL DUMNEZEIESC (2 Petru 1, 1), cu ajutorul căruia primim ca neîndoielnic, tot ce a descoperit Dumnezeu şi învaţă SFÂNTA ŞI DUMNEZEIASCA BISERICĂ ORTODOXĂ, pentru mântuirea noastră.

    Credinţa vine şi din auzirea Cuvântului lui Dumnezeu (Romani 10,17; Efeseni 1, 13;), dintr-o auzire care este supusă înţelegerii, aprecierii şi judecăţii noastre, dar care este însoţită de o lucrare a HARULUI CREDINŢEI. Căci la CREDINŢA în Hristos nu putem ajunge numai cu puterile noastre.

    CREDINŢA este un act sinergic, adică o împreună lucrare divină şi umană. Din partea noastră, CREDINŢA este un răspuns la Harul Dumnezeiesc care însoţeşte propovăduirea Cuvântului lui Dumnezeu de către Episcopi, Preoţi şi Diaconi.

    Zadarnic caută unii să vadă minuni pentru luminarea şi creşterea credinţei lor, pentru că celor vrednici de credinţă, le ajunge Cuvântul lui Dumnezeu, care intră prin auz în sufletele lor. În acest mod Cuvântul lui Dumnezeu LUMINEAZĂ, întăreşte şi sporeşte CUNOAŞTEREA LUI DUMNEZEU cea ADEVĂRATĂ şi CREDINŢA ÎN HRISTOS.

    Asadar nu am nimic cu cei catolici care au o religie exact ca a noastra numai obiceiurile si unele stiluri difera. Sunt trei tipuri de persoane in lumea asta pe care nu le pot intelege: ateii, care ei nici nu stiu de ce mai traiesc pe lumea asta, crezand in evolutia omului de-a lungul timpului, si nu cred in nimic practic traiesc ca niste animale, adica ei nu cred in Dumnezeu sau in existenta sfintilor si a Diavolului, dar ei cred in acei oameni. Al doilea tip de oameni de pe care nu ii inteleg sunt pocaitii, care din moment ce nu cred in Dogmele si Canoanele si Invataturile religiei crestine, si nu cred in Sfanta Cruce si in sfinti nu se pot numi crestini, pentru ca nu poti face tu o religie adunand adepti si…merg prin toata lumea zicand pilde cum sa te comporti si ce sa faci. Si al treilea
    tip de oameni sunt sinucigasii,, acestia parerea mea ei cred ca nu au nici un scop pe lumea asta, cand toate persoanele din lumea asta au un scop inca dinainte sa se nasca. Ei practic prin lucrul asta ca se sinucid renunta la tot si il batjocoresc pe Dumnezeu, ajungand automat in Iad.Pacat de ei.

    Si acum la sfarsit o fraza pe care am auzit-o si eu de la cineva si asta spune totul despre omul in viata asta scurta, pe care multi nu o inteleg, sau nu vor sa o inteleaga si anume ca : OMUL TRAIESTE PE PAMANT, CA SA SE SFINTEASCA.

  42. O observatie in original nu exista expresia :”CREDINŢA ADEVĂRATĂ – ORTODOXĂ”, nici o alta referinta la ortodoxie.

    Mai demult era disputa traducerilor, azi cunoasterea limbi ebraice(respectiv aramaica), greaca, nu mai este apanajul doar catorva care in virtutea avantajului pozitiei lor, denaturau intentionat traducerile.

    Din moment ce elementele citate sunt eronate, matematic vorbind demonstratia nu are cum sa fie corecta.

    Exista o disputa a premizelor, fapt care determina alegeri diferite. Ortodoxismul accepta ca si fundament invatatura parintilor, care este o dezvoltare si o completare a gandirii bisericii primare. Alte religii merg pe linia Sola Scriptura.

    Evident ca sa aduc matematica ca si logica in rationament, axiome diferite determina teorii diferite atat de diferite incat pot ajunge sa se contrazica in mod flagrant.

    Acceptarea Sola Scriptura si intelegerea contextului istoric, cultural, economic al vremii in care a fost scris NT duce la o viziune foarte clara, cu riscuri minime de interpretare eronata. De asemenea utilizarea hermeneuticii ca si intrument de intelegere a formelor literare asigura o viziune clara.

    Alegerea ca premiza invatatura parintilor care au dezvoltat o gandire destul de diferita fata de ceea ce apostolii considerau ca fiind adevarat aduce elemente noi si am putea chiar si detalia sa vedem despre ce este vorba.

    Daca facem uz de gandire logica vedem lucrurile cum am expus mai sus – PREMIZE DIFERITE CONDUC LA TEORII SI INTERPRETARI DIFERITE.

    Totusi exista o esenta de care nu trebuie sa ne desprindem nici unii nici altii – ACEEA A CREDINTEI SI COMPORTAMENTULUI.

    In rest inchei cu ceea ce Isus a spus lui Petru in legatura cu Ioan in Evanghelis Sf Ioan cap 21:21-22
    „Petru s’a uitat la el, şi a zis lui Isus: „Doamne, dar cu acesta ce va fi?” Isus i-a răspuns: „Dacă vreau ca el să rămînă pînă voi veni Eu, ce-ţi pasă ţie? Tu vino după Mine!””

    Reduc totul la a pune responsabilitatea in mainile fiecaruia

    Dacă vreau ca el să rămînă pînă voi veni Eu, ce-ţi pasă ţie? Tu vino după Mine!”

  43. Romuluss, o intrebare pe care as vrea sa ti-o pun si anume :Ai renunta, sa zicem de exemplu maine la tot ceea ce exista in viata asta si l-ai urma pe Iisus, stand intr-o grota pentru tot restul vietii, tinand post si rugandu-te tot timpul, traind ca un sfant ?. Este practic Sacrificiul Suprem. Ce parere ai ? eu sincer sa fiu as renunta pentru ca tot ce este in lumea asta este praf si pulbere, este o lume a pierzaniei, singurul lucru care a fost este si va ramane vesnic este Credinta in Bunul Dumnezeu. Omul pe Pamant pacatuieste numai ca traieste pe aceasta lume, nu numai pacatuind in multe alte feluri. ”Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut (Ioan 20, 29)”.

  44. Eu cred ca testele credintei de zi cu zi sunt mult mai dure decat ceea ce zici. Umilirea maxima nu e intr-o grota, ci in mijlocul ispitelor vietii cotidiene cand esti asaltat de toate placerile desarte ale lumii, ba chiar mai sunt unii care te injosesc ca nu gusti paharul desertaciunii ca si ei.

    Un crestin sincer si devotat e victima batjocurii de zi cu zi, datorita modului sau diferit de viata si a faptului ca e vazut ca un „neadaptat”.

    Crucea este cerinta Lui Dumnezeu fundamentala, crucea este de fapt silirea de a merge pe calea stramta a retinerii de la toate placerile veacului acestuia, fie ca e vb de elemente freudiene, fie ca e vb de a nu face afaceri banoase doar ca nu poti minti si insela care e „calitatea” de baza a unui businessman.

    Viata calugarilor e mult mai usoara decat a noastra, pentru ca sunt destul de scutiti de un sistem pe care Diavolul il coordoneaza foarte bine. Societatea de azi e o mare tortura spirituala.

    Dimensiunea suferintei lui Iov a fost mai mare decat a noastra in general pt ca dintr-un om foarte bogat cu un stil de viata inalt este adus la un nivel atat de jos – cu toate ca incredea sa in Dumnezeu era maxima, si seriozitatea lui deasemenea.

    Viata de calugar e o mare binecuvantare pentru spiritul unui om care vrea sa se mentina crestin cu virtutile la valoare maxima.

  45. Eu o sa vreau sa ma calugaresc peste vreo 20 de ani, ca acum am 18 ani iar in 9 august implinesc 19 ani.Imi doresc din tot sufletul sa ma calugaresc, am trecut pe la mai multe manastiri din Romania, cel putin din partea Moldovei le-am vazut pe toate, si am vazut cum traiesc oamenii in post si rugaciune, deci practic este ceva care depaseste total lumea noastra, gandirea si perceperea lucrurilor. Multi te considera nebun ca vrei sa te calugaresti, dar este total gresita gandirea celor ce zic astfel de lucruri, cand toti oamenii ar trebui sa faca acest lucru, doar atunci am putea scapa oarecum de placerile vietii care sunt trecatoare si nu merita sa te bucurii pentru ele. Locul unde as vrea sa ma calugaresc este Schitul Corlateni apartinand Manastirii Rarau jud. Suceava.Cand am vazut cum traiesc calugarii aceia la 1734 metri inaltime, am si dormit o noapte acolo, o fost superb.Daca un calugar m-ar fi intrebat daca vreau sa ma calugaresc si sa raman acolo, as fi acceptat fara sa stau pe ganduri.

    Adu-ti aminte ca vom parasi fara voie lumea si ca viata noastra nu este lunga caci ce este viata omului? N-avem catusi de putin siguranta ca vom trai pe lumea aceasta nici de dimineata pana seara. Sa parasim dar atunci cu voia lucrurile de aici alegandu-ne mai degraba negrija de lucrurile pamantesti cei ce dorim sa ne aratam fetei lui Dumnezeu. Grabeste-te, paseste repede ”pana ce e ziua” inainte de a cadea noaptea in care vor plange cei nepasatori si lenesi cautand atunci in zadar a se pocai. Afla ca timpul nu se va lungi iar cand va veni ceasul sa ne temem de ziua si de ora aceea infricosatoare in care nu vom mai avea indurare caci cine s-a rugat lui si a fost auzit? Sa ne temem de ziua aceea infricosatoare in care nu vom mai avea ca aparator nici frate nici rudenie, putere, bogatie sau slava. Acolo va fi singur omul cu faptele lui. Sa vindem lucrurile stricacioase care ne atrag in adancul fara fund cumparandu-ne in schimb haina de nunta. (”ceasul care va veni” este ceasul prin excelenta, ceasul cel din urma in care sunt concentrate toate ceasurile traite anterior si dupa care nu vom mai avea nici un ceas al hotararilor noi.)

  46. fratilor, imi place si ma onoreaza dialogul vostru! 🙂 si n-as fi crezut , draga Nexus , ca ai doar 19 ani! sper sa te tina ravna pt Dumnezeu si pt Isus Hristos! A Lui sa fie slava-n veci!

  47. Ma bucur sa „aud” de intentiile tale si de faptul ca esti un cautator sincer al Lui Dumnezeu – asta este esenta care duce la adevarata descoperire.

    O singura mentiune, peste 20 de ani va fi tarziu si iti spun de ce, te vei afunda in sistemul lumii acesteia ca fiecare din noi, joburi, familie, dezamagiri, lupta cu standardele financiare ale nefericitei lumi si se pot intampla foarte multe. Chiar mai mult pentru ca inca nu ai sedimentata o baza solida, anturajul are un potential imens de a-ti modifica viziunea si alegerile. Intr-o lume orientata spre placeri ieftine de moment e simplu sa te pierzi. Te vei trezi penste 3 ani razand de cele ce ai spus acum. Sper sa nu se intample asa ceva, dar sistemul de non valori al lumii acesteia e foarte puternic si bine definit, creat express pentru a deturna o minte deschisa spre cele sfinte.

    Cautarea lui Dumnezeu incepe acum, niciodata -mai tarziu. De acord cu ce spui in paragraful al 2-lea.

  48. Ciprian, tocmai aveam o banuiala si anume ca din faptul ca Nexus si cu mine am monopolizat (dar nu cu intentie) lista de comentatori din dreapta – s-ar parea ca blogul sa-si fi schimbat proprietarii 😀 – cum des se intampla chiar si cu wordpressul sa aiba patron nou 🙂 . Welcome 😛

  49. ”Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut” (Ioan 20, 29).

  50. La Judecata de apoi Hristos va judeca si pe oameni si pe ingeri, adica pe diavoli si toate popoarele lumii. Atunci cand va veni Fiul Omului intru slava Sa, va pune pe pacatosi de-a stanga Sa si pe drepti de-a dreapta Sa si va rasplati fiecaruia dupa faptele lui.
    Dar sa stiti ca judecata universala a lumii va fi anuntata mai intai prin aratarea semnului Sfintei Cruci pe cer. Ca zice : Si vor vedea pe norii cerului semnul Fiului Omului, adica Crucea Mantuitorului, Care va veni pe nori si va straluci mult mai tare decat soarele.
    Cand vor vedea Sfanta Cruce toate popoarele pagane, si cei ce nu o cinstesc, ca vine inaintea Imparatului Hristos pe norii cerului, ca o aduc ingerii si va lumina toate popoarele, atunci, cum zice Evanghelistul Matei : Vor plange toate pooparele lumii.
    Atunci vor cunoaste al cui semn este semnul Crucii, Cine vine dupa el, Cine a avut Cruce si Cine S-a rastignit pe ea, adica Hristos Mantuitorul lumii.
    Era obicei la romani si la egipteni, cand avea sa vina imparatul intr-o cetate, sa-i aduca sceptrul inainte. deci, mergea toiagul imparatesc de aur, pe care il duceau niste slugi si ziceau : ” Vine in urma Imparatul !” Asa vor aduce ingerii Sfanta Cruce pe norii cerului, inainte de a veni judecata lumii.
    Si cand vor vedea ca straluceste Crucea, toate marginile lumii, toate popoarele pagane care au hulit Crucea si cei ce au fost crestini si au injurat-o si nu s-au pocait si toate sectele ce s-au lepadat de Cruce, in mare frica si cutremur vor fi, stiind ca in urma Crucii vine Acela, care S-a rastignit pe dansa si Care a avut-o ca arma cu care a daramat iadul.

  51. Mersi mult Ciprian sa iti dea Bunul Dumnezeu multa sanatate, la fel si tie Romuluss, sa traiti si sa fiti fericiti si multa putere in credinta.:)Doamne Ajuta 😉

  52. Doamne ajuta! NeXuS, ai spus ca aparitia ortodoxismului in Romania dateaza din 384, insa crestinismul poporului roman este de origine apostolica. Se considera ca am fost increstinati de Sf.Apostol Andrei , care a plecat sa propovaduiasca crestinismul dupa Inaltarea Domnului inclusiv pe teritoriul Dobrogei de astazi, in jurul anului 60 d.Hr. : Peştera Sfantul apostol Andrei

  53. Neo-protestant e o religie … deci eu sunt pocait … 😉

  54. In primul rand,Bisericile Neoprotestante sunt cele care traiesc dupa Cuvantul Lui Dumnezeu ci nu cele Catolice sau Ortodocse dupa cum spun preotii pentru a-si apara locul de munca si salariul.
    Oricate minciuni ati spune voi tot Adevarul Lui Dumnezeu ramane in veci!
    Oricate vorbe spuse cu usurinta si minciuni nerusinate care duc oamenii in ratacire{slujirea la idoli”icoanele”,lumanarile,inchinatul”semnul crucii”,tamaia,sarutatul si inchinarea la moaste,etc tot Adevarul din Scriptura va ramane neschimbat!
    In primul rand ca ortodocsii se observa ca nu studiaza Biblia pentru ca in Biblie ne spune clar in porunca 2-a ca sa nu ne facem NICI UN FEL DE ASEMANARE a vreunui lucru sfant care este in Ceruri si sa nu ne inchinam la el .In continuare biblia ne vorbeste si despre Moaste,”si a poruncit Dumnezeu Moastelor sa intre Duh in ele si a zis-Oase moarte ,va poruncesc sa va ridicati”,adica moastele nu au viata in ele pentru a face minuni si oricum nu vom intalni niciunul din aceste obiceuri pagane in Biblie ceea ce ne arata foarte clar ca nu-s decat niste invatauri omenesti.Mi se pare a fi o blasfemie la adresa Sfintilor ceea ce fac ortodocsii cu Moastele lor,adica le saruta si se inchina la ele”Dumnezeu a zis:Din tarana ati fost luati si in tarana va veti intoarce”Deci ortodocsii se pare ca nu respecta aceste invataturi ale Lui Dumnezeu si tot ei zic pe unele cruci in cimitire sau un Biserica”sa se odihneasca in pace”dar Sfintilor de ce dar nu le dati pace?
    Sper ca Bunul Dumnezeu sa va pocaiasca si sa va arate Calea,Adevarul si Viata care sunt ascunse cu Hristos in Dumnezeu.
    Si inca una din teoriile false ale ortodocsilor{botezul copiilor de catre o persoana numita nas ceea ce nu apare in Biblie si inca facut cand omul nu poate sa discearna si nici nu se numeste om matur ci copil.
    Vi se pare normal botezul vostru?
    Oare nu toti Ucenicii si chiar Isus s-a botezat la o varsta cand avea discernamant si nu de nas?
    Daca acesta ar fi adevaratul botez atunci de ce ne mai spunde Biblia”Cine VA crede si SE VA boteza acela va fi mantuit”deci nu scrie cine va fi botezat si daca mai spune si „cine VA CREDE”nu cred ca poti atribui unui fat „calitatile” acestea,Nu?
    Ar mai fi multe de comentat dar poate cu alta ocazie,Ionel.


Categorii

%d blogeri au apreciat asta: