Publicat de: ciprians | 15 12 10

De ce imi place Franta (2)

Se apropie o luna de cand am ajuns in nordul Frantei, langa Lille ca sa fiu mai exact, dar nici atat de exact incat sa va dau gradele de latitudine si longitudine.

Se apropie o luna de cand sunt aici si inca sunt sub imperiul impresiei placute de la inceput si care se auto-perpetueaza, intretinuta de tot ceea ce intalnesc aici…

Am fost impresionat de deschiderea si amabilitatea oamenilor de-aici care nu s-au schimbat nici dupa ce s-au invatat cu mine – vorba si datina ardeleneasca.  La noi, minunea ospitalitatii tine trei zile (ca noi suntem popor crestin). Aici n-am intalnit priviri care sa trasmita „cine mai e si asta?” sau „asta ce mai vrea?”.

Am fost impresionat sa vad in curtea spitalului 95% masini fabricate in Franta. Nationalisti francezii astia, nu? Dar am vazut si Loganuri, Sandero , ba chiar si un jeepan mult laudat cu sigla Dacia pe el (speram sa nu se aleaga Dust(er)-ul de el). Restul de 3-4%  se imparte intre masini nemtesti (Opel, VW) si japoneze.

Am fost impresionat sa vad medici cu vechime care vin la servici cu masini de tipul celor cu care se preumbla rezidentii romani, si nu vorbesc despre odraslele de medici, ci despre rezidentii border-line (nici muritori de foame, dar nici cu viitorul in buzunar).

Recunosc ca am mai fost asa de impresionat, dar in modul – adica cu minus in fata  😉  – numai cand am vazut prin 2000-2001 in curtea UEO un adevarat show-room auto, de parca generatiile vechi si noi de teologi (pre)facuti acolo s-ar fi inspirat din exemplul unui Antemergator (si vorbesc despre DOMNUL ISUS) care s-ar fi plimbat in lectica sau trasura.

Am fost impresionat sa vad ca sunt impins de la spate sa fac tot felul de manopere si investigatii, numai sa ma pricep.

Si ca veni vorba de priceput, am fost impresionat sa vad ca aici e altfel. Daca la noi trebuia sa ai pedigree ca sa fii „ajutat” sa inaintezi, aici esti stimulat sa inaintezi.

Am fost invatat acas’ cu mandrie ca meseria se fura.  Ce ineptie! aici isi fac o norma din a invata meserie, din a transmite cunostintele mai departe intr-un spirit de camaraderie, cu disponibilitate. Aici studentii de an IV-V (externii) fac lucrurile care consuma 90% din munca rezidentului din tara.Am fost impresionat sa-l vad pe seful de sectie raportandu-se la subordonatii sai  cu modestie si grija si dispus sa invete si dupa program. De fapt, el pleaca printre ultimii. Nu cred ca am mai vazut asa ceva…prerogativa sefului de pe la noi e sa vina ultimul si sa plece primul.

Am fost impresionat ca oamenii astia pot zambi la orice ora din zi, natural, cu intreaga fata si cu ochii,  fara a fi un defect profesional.Poate o fi un defect national, dar pentru a elucida asta mai am nevoie de timp pentru research.

A bien tot!

Responses

  1. observatiile tale sunt corecte.Trebuie mult timp ca sa se schimbe mentalitatea la romani.
    pe de alta parte,dupa un timp petrecut acolo, vei vedea lucrurile si altfel.

  2. Interesat de un link exchange cu site-urile mele?
    Seara buna,
    Dana S

    PSFrumos articolul cu Franta

  3. Eu iti doresc sa ramai printre ei. Îti va fi bine!

    • multumesc. Inca ma gandesc…si ispita e mare.


Categorii

